Een suikerloos ontbijt

februari 20, 2012 § 12 reacties

Wat ik het meest zal missen, is de confituur op mijn boterham‘, zei een van mijn vriendinnen die deelneemt aan de suikerloze vasten. Zij sluit ook vervangsuikers uit en dus worden het voor haar 47 confituurloze dagen.

Speciaal voor haar en voor alle zoetekauwen een lijstje van dingen die ik de komende weken als ontbijt zal eten:

– zelfgebakken brood uit m’n broodmachine: gewoon het lepeltje suiker uit het recept weglaten (geen idee trouwens waarom er per se suiker in brood zou moeten zitten)

– rijstwafels van Oxfam: ‘geen toegevoegde suikers’ staat erop vermeld.

– yoghurt van PurNatur: ik doe een paar scheppen in m’n blender samen met wat melk, een banaan en kaneel => heerlijke drinkyoghurt

– een glaasje vers geperst sinaasappelsap

– cottage cheese

– sneetjes kaas

gepofte quinoa van Primeal (verkopen ze in de Bioplanet, staat ook ‘geen toegevoegde suikers’ op)

– witte amandelpasta, notenpasta (ook verkrijgbaar in de Bioplanet en veel natuurwinkels)

– eieren

– pompoenpitten, zonnebloempitten

– amandelnoten, hazelnoten, pistachenoten

Met dat allemaal achter de kiezen kom ik zeker de voormiddag door zonder de minste honger. En dus ook zonder drang naar een zoet tussendoortje om snel de honger te stoppen.

Lies

Getagd: ,

§ 12 Reacties op Een suikerloos ontbijt

  • esmeraldaborgo zegt:

    Die drinkyoghurt van jou zie ik al goed zitten!

  • Nachtbraker zegt:

    Amai, stevig ontbijt🙂 Ziet er lekker uit!

  • Lies zegt:

    @Esmeralda: is inderdaad een aanrader. Wel genoeg melk bijdoen, anders is hij niet vloeibaar genoeg om te drinken.

    @Nachtbraker: ik ga dat niet allemaal opeten op dezelfde dag, hoor. Meestal hou ik het bij 1 uitgeperste sinaasappel, 1 drinkyoghurt en 1 à 2 boterhammen met cottage cheese of notenpasta.

    De noten, de pompoenpitten en de rijstwafels eet ik meestal als tussendoortje.

  • suikerloos zegt:

    Iemand gaf nog deze tip als confituurvervanger: schijfjes banaan (klassiek) met wat gemberpoeder erop, of schijfjes rijpe peer, of kwark met bosbessen erop, allemaal op de boterham dus.

  • Olijf zegt:

    Vanochtend werd het een (tot hiertoe gekochte) boterham met kwark en ontdooide frambozen. Lekker!!!!

    Qua ecologische voetafdruk is het misschien niet verdedigbaar, die ontdooide rode vruchten maar
    het is wel veel goedkoper dan wat je vers vindt,
    je gebruikt dagelijks enkel wat je nodig hebt
    en besvruchten zijn bij mijn weten nog steeds erg laag in suikergehalte.

    Als ik fouten maak, verneem ik het graag🙂

    • Lies zegt:

      Die kwestie van de ecologische voetafdruk, daar worstel ik ook mee. Normaalgezien koop ik vrijwel enkel seizoensfruit uit België (de hele winter hou ik het dus bij appelen en peren). Maar nu wil ik wel mijn yoghurt zoeten en dus heb ik bananen gekocht (een smoothie met peer lijkt me maar niets). Bio en fairtrade, dat wel. Maar toch gekweekt op duizenden kilometers van hier.
      Ik vind het echt niet zo gemakkelijk om op alle criteria goed te scoren: lokaal geproduceerd, seizoensproduct, niet te oververpakt, veggie, niet elke dag hetzelfde eten, …
      Gelukkig heeft de Low Impact Man zich net aangesloten bij onze actie. Hij kan ons waarschijnlijk wel goede tips geven.

  • Jeanette zegt:

    Bij natuurvoedingswinkels kun je jam zonder suiker kopen! Of je maakt het zelf…

    • esmeraldaborgo zegt:

      Hoi Jeanette,
      Als je dit zelf maakt, wat doe je er dan in om het te laten bewaren? Ik dacht dat suiker in confituur diende voor de bewaring…

      • Jeanette zegt:

        Dat weet ik eigenlijk niet Esmeralda, het is al weer een tijd geleden dat ik dat gemaakt heb. Tegenwoordig koop ik alleen van die heerlijke suikerloze jam bij de natuurvoedingswinkel. Maar als je Googlet op jam zonder suiker maken vind je vast van alles. Succes!

      • Lies zegt:

        Ik heb ooit eens ‘confituur à la Montignac’ gemaakt (in de periode dat Montignac nog in was). Je moest gewoon gedroogde vruchten nemen, er wat water bijdoen, dat dan opwarmen in de microgolfoven en daarna mixen. Die confituur kon je dan een paar weken houden in de frigo.
        Nou ja, echt lekker vond ik dat niet (was eigenlijk een zware pasta van gedroogde vruchten) en in gedroogde vruchten zitten ook massa’s suikers, maar misschien zijn die wel gezonder dan de toegevoegde, geraffineerde suikers in gewone confituur.

      • Jeanette zegt:

        In gedroogd fruit zitten volgens mij meer suikers dan in gewoon fruit. En een magnetron gebruik ik nooit, dat maakt je eten dood, dus dan kun je net zo goed niet eten, is het alleen vulling. Geraffineerde suikers zijn volgens mij vele malen ongezonder dan de suikers in gewoon of gedroogd fruit.

  • Cornelie zegt:

    Ik heb vorige week pruimenconfituur gemaakt zonder suiker. Gedroogde pruimen eerst een tijd laten weken, dan aan de kook brengen met een kaneelstokje erin. Mixen en in de koelkast bewaren. Lekker op de boterham, in yoghurt, en ik heb er een soort van ‘carnavalsvlaaikes’ mee gemaakt. En het is op voor het slecht kan worden.

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Een suikerloos ontbijt voor Suikerloos.

Meta

