Stevia

februari 24, 2012 § 4 reacties

Hallo suikervrije mensen,

Ik vraag me af of jullie bv. dan Stevia gebruiken als zoetvervanger, of rijststroop, want deze zijn niet schadelijk voor je alvleesklier.

Ik probeer sowieso al weinig suiker te eten, bv. suikervrije siroop van appels en peren op de boterham. Maar rijststroop en stevia laat ik wel af en toe, toe.

Wat ik besloten heb, is geen chocola tijdens de vasten. Da’s ook suiker maar soms wat moelijker om te zeggen, “nee, geen chocola!” Dus dat is mijn voornemen, tot nu toe slaag ik erin!

Bye bye, Josiane

Getagd:

§ 4 Reacties op Stevia

  • Ik gebruik verschillende soorten stropen en stevia etc. Ik vind dat ook geen vervangers, stevia en stropen zijn volwaardige zoetmiddelen naast suiker. Maar je kiest natuurlijk zelf hoe ver je erin gaat. Ik ben al een paar weken mijn ‘suikerarm’ leven aan het voorbereiden, niet ‘zoetvrij’… An sich heb ik niks tegen ‘zoet’, wel tegen (te veel) suiker, door de negatieve gevolgen daarvan…

    Ik eet wel chocolade, maar dan suikervrije uiteraard – eigenlijk pure cacaomassa.. en cacaopoeder natuurlijk!

  • esmeraldaborgo zegt:

    Over rijststroop en andere stropen vind ik deze link wel verhelderend: http://suikerwijzer.nl/zoetstoffen-natuurvoedingswinkel/ (onderaan staat een stukje over rijststroop).
    Wat stevia betreft, hier komen al helemaal geen suikers meer aan te pas. Op dat vlak geen probleem.
    Wel laat ik dat nu toch allemaal achterwege. Mijn doel is om ook de afhankelijkheid van de suikersmaak kwijt te geraken, en zo te vermijden dat ik na deze vasten weer herval in oude zoetesuiker gewoonten.
    Ik merk intussen dat ik ook wel platte kaas zonder suiker lust bijvoorbeeld.
    Het enige zoete dat ik wel nog eet is fruit en in beperkte mate ook nog gedroogd fruit.

  • Olijf zegt:

    Omdat maandag zo’n “gemakkelijke” dag is kwa datum, was ik alvast op voorhand begonnen met de suikerloze eetgewoonten. Heb er meteen ook koolhydratenarm aan toegevoegd. Geen pasta’s, geen aardappelen en maximum 2 sneetjes brood per dag.
    ’t is redelijk extreem, moet ik toegeven want tot hiertoe voelde ik me in de namiddag vrijwel alle dagen slaperig. Ik schreef het toe aan afkickverschijnselen hoewel ik nooit veel suiker heb gegeten maar wèl graag minstens 1 keer per week een bordje pasta at…

    Hoe hou ik het vol (tot hiertoe… we moeten met twee woorden spreken😉 )?
    In de yoghurt een mespuntje zoetmiddel (dra te vervangen door Stevia, wanneer ik eens tijdens openingsuren langs een reformwinkel passeer). Of gedroogd fruit in de yoghurt. Of op de kwark.
    Voor iedereen is het verschillend natuurlijk. Maar omdat ik sowieso al geen echte suikerafhankelijkheid had (denk ik), mis ik niet zozeer het zoet dan wel de smaak van m’n voedsel.
    Kwark zonder wat vind ik vies. Hou dat dan maar es 47 dagen vol…..:)

    Eigenlijk komt het erop neer dat iedereen een beetje z’n leefbare regels bepaalt, niet?

    Hoe dan ook: nog eens aan iedereen succes gewenst. En na een (eventuele) val: gewoon terug opstaan🙂🙂🙂

  • Lies zegt:

    Dag Josiane,

    Ik probeer alle suikervervangers te laten. Dus ook de ahornsiroop die ik tot voor kort toevoegde aan mijn yoghurt. Nu zoet ik doe met banaan. De smaak is iets minder zoet, maar vind ik vind het heel lekker.

    Ik tracht ook wat los te komen van de zoete smaak, maar blijf behoorlijk wat zoete dingen binnenkrijgen. De vriendin die hier kwam eten, bracht fruitsap zonder toegevoegde suikers mee. Daarnaast eet ik nu ook meer fruit en zijn er natuurlijk ook nog de zoete groenten.

    Ik denk niet dat helemaal koolhydratenvrij gezond is. Dus denk ik er absoluut niet aan pasta of (donker) brood te laten. Pasta eet ik sowieso weinig, maar ik ga wel proberen volkorenpasta te eten als het tijdens de vasten op mijn menu staat. Daarnaast eet ik veel aardappelen en ook granen.

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Stevia voor Suikerloos.

Meta

