’t Is niet moeilijk, ’t is gemakkelijk

maart 4, 2012 § 5 reacties

Gisteren was ik de hele dag op stap met vrienden. Bij de croque hawai ’s middags heb ik enkel de geconfijte kersen erafgehaald en het potje ketchup opzij gezet. Ook bij de maaltijd in het gezellige Libanese restaurant heb ik enkel de wijn aan mij laten voorbijgaan en dit gebakje.

Eerlijk gezegd vond ik dat allemaal zeer gemakkelijk. Ik was niet de enige die geen wijn dronk, want er waren nog een suikerloze en een aanstaande mama in het gezelschap. En in dat gebakje had ik eigenlijk geen zin, want na de koude mezze, de warme mezze en de mixed grill had ik meer dan voldoende gegeten (en ik wil deze week liever weer geen kilo bijkomen).

Ik zat zo te bedenken dat ik volgend jaar toch iets uitdagenders moet verzinnen voor de vasten.

Een paar ideetjes:

– 47 dagen zonder internet (behalve voor professioneel gebruik): dat idee heb ik ondertussen afgevoerd, want ik zou nogal wat missen: veel lieve, sympathieke, grappige, … mails, veel voorstellen om samen dingen te doen en bijhorende Doodles, enz. Mijn gsm-rekening zou ook flink de hoogte inschieten. Maar er zou wel veel tijd vrijkomen voor andere aangename dingen zoals wat meer boeken lezen.

– 47 dagen zonder vlees en vis: als voorkeurvegetariër denk ik dat ik 40 dagen zonder vlees of vis wel kan halen, maar bij familie- en restaurantbezoek durft er wel eens wat vlees en vis geserveerd te worden. Het zou me dus meer moeite (en honger) kosten dan deze 47 dagen zonder suiker. Maar aangezien het uitdagend en toch haalbaar moet zijn, valt dit te overwegen voor volgend jaar.

– 47 dagen zonder melkproducten: kan lukken, mits een goede voorbereiding. Als ik goede alternatieven vind voor kaas op de boterham valt het wel te doen.

– 47 dagen zonder tv: ik heb vroeger jaren geen tv gehad en de laatste weken staat de tv nauwelijks nog aan. De oude, lelijke bak loopt trouwens ook op zijn laatste benen. Dankzij mijn digicorder kijk ik nu wel naar interessantere tv dan vroeger. Deze uitdaging valt te overwegen. Als mijn oude tv het binnenkort begeeft, worden het misschien zelfs jaren zonder tv. Ik denk trouwens dat mijn sympathieke buurvrouw het wel fijn zou vinden als ik bij haar kom kijken als ik per se eens wat wil zien. Mijn tv en digicorder kosten mij nu trouwens 28 euro per maand (zelfs als ik nauwelijks kijk zoals in de zomermaanden). Met dat budget zou ik wekelijks 1 keer naar de cinema kunnen.

– 47 dagen op tijd naar bed: dit zou de grootste uitdaging zijn (in het weekend zou ik mezelf dan wel vrij geven, want anders zou ik leuke maar laat uitlopende feestjes en etentjes zoals gisterenavond moeten missen). Meer slapen zou mij nog meer energie geven dan suikerloos leven. Het is trouwens ook goed voor het gewicht, het werkrendement en het goede humeur.

En welke uitdaging zou u verkiezen?

§ 5 Reacties op ’t Is niet moeilijk, ’t is gemakkelijk

  • Hier zijn alle dagen al zonder vlees, zonder melkproducten en zonder tv. Op tijd naar bed, dat lukt ook meestal goed. Zonder internet, nee, dat zou ik niet zien zitten. Ik heb eens gedurende een week maar een uur per week geïnternet, maar dat was toch niet leuk.. nu ja, in de zomer zou dat waarschijnlijk beter te doen zijn, maar in de winter echt niet… Minder op internet, oké, maar zonder internet, nee, dank u🙂

  • suikerloos zegt:

    Ik stel voor dat je ’s 47 dagen lang minder werkt. Volgens de Britse denktank The New Economics Foundation moeten we naar een andere samenleving waarin we slechts 21 uur per week werken. Dat past ook in het plaatje van Prof. Tim Jackson die in zijn boek “Welvaart zonder groei” ook pleit voor een betere verdeling van rijkdom en werk.
    Hoe we dat aan onze werkgevers moeten diets maken, is dan weer een andere vraag😉
    Esmeralda

  • oponseentje zegt:

    @la merlette: goed bezig!

    @Esmeralda: ik ben nog niet ver genoeg in je ‘Welvaart zonder groei’ om die theorie te hebben ontdekt. Ik vrees inderdaad dat mijn baas het daarmee niet mee eens zal zijn, tenzij ik natuurlijk genoegen neem met de helft minder loon.

    Lies

  • […] we onze vasten volgend jaar nog herhalen en of we onze pijlen weer zullen richten op suiker of op iets anders, zullen we nog bekijken. We vinden dat we voldoende afgekickt zijn van suiker en als dat volgend […]

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu ’t Is niet moeilijk, ’t is gemakkelijk voor Suikerloos.

Meta

