Smoothies all the way

maart 12, 2012 § 8 reacties

We zijn de 4de week van het suikerloze bestaan ingegaan en sinds de start zorg ik dat er bij aanvang van een nieuwe werkweek een grote fles homemade fruitsap/smoothie in mijn koelkast staat.  Dit als gezond tussendoortje of als ontbijt (of gewoon omdat het superlekker is!).  Het is geweten dat teveel fruitsap ook niet goed is maar ik denk wel dat je een onderscheid mag maken tussen kant-en-klaar-fruitsap-uit-de-winkel en het fruitsap dat je zelf van vers (of diepvries) fruit maakt.

Smoothies zijn supermakkelijk te maken!  Je kan enkel het fruit mixen en aanlengen zodat je fruitsap hebt maar je kan er ook yoghurt of melk aan toevoegen waardoor de smoothie lekker smeuïg wordt.  En .. je kan de recepten ook gebruiken als basis voor een milkshake maar ik stel voor dat we dat houden voor na Pasen😉

Op het internet vind je allerhande recepten voor lekkere sapjes/smoothies en eigenlijk kan je er zowat alle kanten mee uit.  Hieronder vind je enkele lekkere en simpele combinaties met fruit dat je zowat in elke koelkast tegenkomt (denk ik toch  ;-)).

smoothie appelsiensap/appel/banaan/kiwi
1/2 appel + 1 banaan + 1 kiwi + vers geperst appelsiensap

smoothie rood fruit (my favorite)
rood fruit (vers of uit de diepvriesvak) + appelsap
Het rood fruit in de blender en goed mixen.  In de koelkast kwam ik nog enkele aardbeien tegen en die heb ik mee bij het fruit gedaan.  Dan aanlengen met appelsap en nogmaals goed mixen.  Nadien heb ik de smoothie door een zeef laten lopen omdat de kleine pitjes van de bessen enzo niet mee gemixt waren. 

smoothie appel/banaan/basilicum
1/2 appel + 1 1/2 banaan + enkele blaadjes basilicum + appelsap

smoothie kersen
1 banaan + wat rood fruit + potje magere/suikervrije kersenyoghurt

Als laatste wil ik nog enkele handige weetjes meegeven:
> je kan de porties van je smoothie op voorhand gereed maken en invriezen.  Dit is handig voor mensen die  ’s ochtends wel een verse smoothie willen maken maar weinig tijd hebben.  Het enige wat je dan moet doen is het fruit uit de diepvries halen, mixen en al dan niet sap of yoghurt toevoegen.  Als je bevroren fruit gebruikt krijg je ook een heel lekker, fris drankje dat (bij warm weer) voor een lekkere en gezonde verkoeling zorgt!
> je kan ook een grote fles sap maken en ’s ochtends beslissen om er een potje yoghurt bij te mixen.
> de dikte van de smoothie bepaal je zelf door de hoeveelheid sap (al dan niet vers geperst) dat je toevoegt, of je yoghurt toevoegt en of je ervoor kiest om het gemixte fruit te zeven.  Je kan ook ijsblokjes toevoegen.
> ben je niet dol op kleine pitjes (kiwi, bessen, ..) moet je het sap zeven.
> altijd koud bewaren (‘mijn’ grote fles sap blijft 4 à 5 dagen goed in de koelkast – en dan is die euhm .. leeg).
> om inspiratie op de doen qua combinaties kan je in de winkel eens een kijkje nemen bij de fruitsapafdeling.

Groetjes en nog veel succes
lie°

§ 8 Reacties op Smoothies all the way

  • Lies zegt:

    Ik ben ook een smoothie-liefhebber. Bedankt dus voor de interessante tips!

  • Iris zegt:

    Die met basilicum moet ik eens proberen, nooit aan gedacht! Ik pers trouwens nooit mijn appelsienen, ik gooi gewoon volledige stukken appelsien (zonder pitjes) in de blender en mix dat mee. Extra vezels! Maar euh… zit er geen suiker in je kersenyoghurt?

  • Ik dacht dat het probleem met vers fruitsap is dat er toch vrij veel fructose inzit. Dat je dan beter het fruit met vlees en al opeet om meer balans te hebben.
    Vers fruitsap dus wel gezond maar ook met mate.
    Heb ik me laten wijsmaken..

  • HansDeZwans zegt:

    Zelf maak ik ook veel smoothies, zeker als ik de kinderen heb. Ik gooi er gewoon alles in maar basilicum heb ik nog niet gebruikt. En die tip van dat invriezen, waarom ben ik daar zelf niet opgekomen.

  • lie zegt:

    Amai het is op z’n ’s maandags..
    @ Iris: in magere yoghurt zit inderdaad suiker. Hier kan je dan suikerloze yoghurt gebruiken.

  • Smoothie met spinazie is ook zo lekker! Handje spinazie, banaan, appelsien, eventueel een appel of een peer. Ziet er een beetje raar uit, maar je smaakt de spinazie niet en toch heb je al direct zoveel vitamientjes binnen😉

  • Alice zegt:

    Wat hier gezegd wordt is helemaal waar. Jammer genoeg is zelfgemaakt fruitsap en smoothies niet gezond. Een glaasje kan, maar je hebt ongelooflijk veel natuurlijke suikers binnen. Dan hebben we het over calorieen he! Niet over het gezonde van het fruit.
    ook voor vezels en dergelijk is het niet al te best, je vernietigd deze namelijk allemaal.
    Wat niet wegneemt dat he theel erg lekker is!

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Smoothies all the way voor Suikerloos.

Meta

