Een appelcake met stevia

maart 25, 2012 § 6 reacties

Misschien niet mooi van me maar ik had beloofd om een suikerarme appelcake uit te proberen en het recept door te geven.  De suiker heb ik vervangen door stevia – het internet vertelde me dat 100 gr suiker gelijk is aan 10 gr steviapoeder.  Met deze info ging ik aan de slag

300 gr zelfrijzende bloem +20 gr stevia + 125 gr boter + 4 eieren (waarvan het eiwit is opgeklopt) + 3 appels in stukjes gesneden.
En dit 60 minuten op een voorverwarmde 180°C à 200°C

Het oorspronkelijke recept spreekt van 250 gr suiker en nog eens 2 pakjes vanillesuiker.  Ik wou het proberen met 20 gr stevia en dat is voldoende naar mijn smaak.  Het deeg had wel een heel andere structuur, meer de structuur van een brooddeeg, maar de smaak zat goed.  Het was wel een iets andere smaak dan een klassieke appelcake maar slecht was die niet!

PS: ik heb een fotootje getrokken maar het leek me iets te grof om die hier te plaatsen🙂

 

§ 6 Reacties op Een appelcake met stevia

  • Eilish zegt:

    Misschien eens proberen om het aantal grammen dat je kwijtspeelt aan suiker te vervangen door wat aardappelzetmeel, dat heeft toch de eigenschap om gebak luchtiger te maken, misschien bereik je dan meer de echte cake-eigenschappen qua structuur

  • lamerletteblanche zegt:

    Ik snap niet goed waarom dat grof zou zijn, maar hoe dan ook: nu heb ik zin in cake!🙂

    Ik heb de afgelopen weken al een paar keer suikervrije bananencake gemaakt. Superlekker🙂

  • liene8 zegt:

    Hey Nicole

    Omdat stevia veel intenser is dan suiker moet men de verhoudingen héél precies gaan afwegen! Je moet wat wennen aan de smaak en het is zo dat als je teveel stevia hebt gebruikt je een vreemde en lange nasmaak hebt. Dit zou een belangrijk kenmerk van stevia zijn!

    Ik heb enkele recepten moeten uitproberen om een, naar mijn oordeel, lekker eindresultaat te krijgen. Deze cake vond ik het lekkerste. Zo had ik een recept waar ook kaneel in moest en omdat ik te weinig stevia had gebruikt ‘domineerde’ de kaneelsmaak zodat de cake meer smaakte naar een ‘kruidenkoek’ ipv een appelcake.

    Meer info kan ik je niet geven, vrees ik. Voor ’47 dagen zonder suiker’ ben ik veel gaan lezen over suiker, stevia en co – de meeste info heb ik op het internet gezocht/gevonden o.a. hier:
    http://www.purevia.be/
    http://www.humo.be/humo-archief/58897/0-calorieen-300-keer-zoeter-dan-suiker-stevia
    http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=6410#9

    Misschien dat een diëtiste of voedingsdeskundige je meer info kan geven.

    Groetjes
    lie

  • nicole zegt:

    DAG liene

    bedankt voor de tip ga er zeker op letten

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Een appelcake met stevia voor Suikerloos.

Meta

