Doe mee en deel je ervaringen

februari 12, 2013 § 7 reacties

“Hoe doe ik mee?”, vragen sommige mensen.

Simpel: je laat producten met toegevoegde suikers links liggen. Of niet zo simpel? Want vorig jaar hadden we wel wat discussies over hoe ver je er in gaat. Toen kwamen wij (de initiatiefnemers) tot deze aanbevelingen:

– Toegevoegde, geraffineerde suikers bannen.

– Toegevoegde, geraffineerde suikers zitten in zeer veel etenswaren. Als je gaat winkelen, kijk je best naar de ingrediëntenlijst.

– Vers fruit bevat uiteraard ook suikers, maar ze zijn er van nature aanwezig. Fruit eten is gezond en blijven we eten.

– Ahornsiroop, honing e.d zijn ook natuurlijke suikers, maar zullen we wel achterwege late. Het zijn echte zoete bommen.

– Over gedroogd fruit zijn we er toen niet uit geraakt. Sommigen stellen dat dit niet kan omdat het ook zoete bommen zijn. Bronnen als Sonja Kimpen, “Sterker dan suiker” laten het wel toe in beperkte hoeveelheden.

– Met stevia kan je de zoete smaak behouden, waardoor je het vasten iets kan vergemakkelijken. Maar je blijft wel vast zitten aan de zoete smaak. Wil je van de zoete smaak verslaving af? Laat dan ook stevia achterwege.

– Alcohol: in heel wat alcoholhoudende dranken zit suiker. Als je echt wilt ontgiften, mijd je alcohol beter ook. Maar ook hierover kan je discussiëren.

Spelregels hebben we niet. We hebben het liever over tips, zoals hierboven. De basis is om toegevoegde, geraffineerde suikers te bannen. En daar ga je zo ver in als je zelf wilt.

Doe je mee? Wil je je ervaringen delen op deze blog? Of heb je tips? Ideetjes voor recepten? Graag! Reageer op deze blog, of mail naar suikervasten@gmail.com. We zijn benieuwd!

§ 7 Reacties op Doe mee en deel je ervaringen

  • ik zit sinds vorige week strak aan een streng dieet, hierbij behoort ook 3 maanden leven zonder suiker.. dus ik zal met plezier jullie blog lezen… het komt héél onverwachts, dus ik weet niet goed hoe ik eraan moet beginnen, want in zowat “alles” zit suiker… ik zal met plezier jullie blog lezen….

  • aafke64 zegt:

    Vandaag mijn eerste dag zonder suiker en al meteen een jarige op het werk, en zij trakteerde met taart.
    De taart laten voorbijgaan was niet zo moeilijk, wel het mezelf verdedigen tov collega’s ! Ze vonden dat ik overdreef, dat ik te streng was voor mezelf, dat ik morgen best wel kon beginnen, enz. Maar zo is het altijd wel iets waardoor je het uitstelt, dus nu heb ik radicaal neen gezegd.

    • esmeraldaborgo zegt:

      Oeps, dat zijn écht wel de moeilijke momenten!
      Zeg tegen zoveel mogelijk mensen waar je mee bezig bent, en dat je het ernstig meent. Dan houden ze op den duur ook wel rekening met je, en voorzien ze olijfjes en kaas voor de Suikerlozen…

  • enceladus zegt:

    Ik doe ook mee. Mijn doel is vooral om de gerafineerde suikers te bannen. Het is verbazingwekkend om te zien waar die allemaal in vermengd zijn.
    Ik wens allen goede moed toe – en bovenal een duurzaam content gevoel.

  • Iris zegt:

    Ik doe ook dit jaar mee. Vorig jaar is het me geweldig goed meegevallen. Ik bruiste van energie, sliep veel beter (hoewel ik minder slaap nodig had), was mentaal helderder en mijn huid zag er ook veel frisser uit. Koekjes en dessertjes laten staan was geen enkel probleem, maar met chocolade had ik het veel moeilijker. Eens zien hoe dat dit jaar lukt.

    Ik wil gerust ook mijn bijdrage leveren aan de blog met tips en receptjes!

  • stefaan zegt:

    Na uitnodiging aan de collega’s om deel te nemen op mijn werk slechts één moedige: ikzelf. En dat voor een centrum dat gezondheid promoot :-)! We zijn met veel, dus bijna elke dag wel taart van iemand die verjaart. Maar er wordt al rekening gehouden met de strijd tegen suiker en zoet. Vandaag naast taart ook mandarijntjes. Het valt me niet zwaar tot nu toe. Geen ontwenningsverschijnselen, wel zin in een stukje zwarte chocola. Maar ik neem dus wel andere gewoonten aan: tijdens de middagwandeling geen marokkaans gebakje meer bijvoorbeeld.

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Doe mee en deel je ervaringen voor Suikerloos.

Meta

