Over de schreef

februari 17, 2013 § 4 reacties

Vandaag ging een heel grote beproeving worden, dat wist ik op voorhand. Een vriend hield namelijk een dessertenfeestje. Daarenboven voelde ik de voorbije dagen al dat mijn motivatie dit jaar kleiner is dan vorig jaar. Ik heb getwijfeld of ik wel mee ging vasten, want sinds de vorige vasten is mijn suikerverbruik (dat al laag lag) nog verminderd. Dus waarom mezelf pijnigen door tot op het nulpunt proberen te geraken? Dat ik vorig jaar glansrijk geslaagd was in 47 dagen suikerloos leven droeg ook al niet bij tot mijn motivatie. Ik kan het, dat heb ik al bewezen. Dus waarom een 2de keer dat bewijs leveren? Is de meeste dagen van het jaar suikerluw leven niet voldoende?

Heel deze lange intro om jullie voor te bereiden op de kernboodschap van deze post: ik ben over de schreef gegaan. Maar niet zo heel erg veel, vind ik persoonlijk.

Dit was het menu:

– koffiepannacotta met speculooscrumble

– walnotentaart met walnotenijs

– Arabische honingkoek

– Trifle van kiwi en cake

– Kastanje-chocoladehapjes

– Fruitsalade (speciaal omdat ik laten weten had dat ik vastte, ik heb er dus een halve kom van opgegeten en bulk nu binnenin van de natuurlijke suikers)

Ik heb aan alles weerstaan, behalve aan de kastanje-chocoladehapjes. Het waren kleine hapjes en toen de vriend kwam aandraven met een minibordje met een paar van die hapjes, bezweek ik.

Motivatie – ik zweer het u – is de sleutel tot succes (of tot mislukking).

Enfin, we zullen het maar positief bekijken. Ik heb mij een klein beetje laten verleiden door een paar hapjes van 1 gerecht dat voor de helft bestond uit fruit (kastanjes) en zwarte chocolade en dat daarnaast jammer genoeg ook wat toegevoegde suiker bevatte.

Maar ik heb weerstaan aan niet minder dan 4 andere desserts, dit terwijl men ze links en rechts van mij met duidelijk veel smaak verorberde en de gastheer uitgebreid complimenteerde met zijn kookkunsten.

Nee, ik ben niet trots op mezelf. Maar mag ik er even aan herinneren dat de vasten de 40-dagentijd wordt genoemd omdat men vroeger niet vastte op zondag? Dus heb ik eigenlijk gevast volgens de aloude traditie. Zelfs Benedictus zou er bijgevolg geen graten inzien dat ik op deze dag des heren genoten heb van de heerlijke spijzen die de hemelse vader ons schenkt.

Als dat geen verzachtende omstandigheden zijn…

Lies

Getagd:

§ 4 Reacties op Over de schreef

  • Ik volg je wel. Zo’n “Dagen Zonder…” dienen vooral om awareness te creëren, vind ik. Goed dat dit initiatief bestaat natuurlijk, maar wie het vorig jaar ‘goed gedaan heeft’, is intussen misschien wel overtuigd dat zonder suiker/met minder suiker beter is?
    Hoe dan ook: niet te hard zijn voor jezelf😉

  • Stefaan zegt:

    Toch flink gedaan, Lies! Benedictus is een man van tradities, zoals een italiaans ijsje of enkele cannoli (siciliani) op zondag. Hij geeft je zijn zegen. Bovendien zijn kastanjes en chocolade uitvindingen van God.
    Maar nu weer streng zijn ….

  • Iris zegt:

    Okee, je hebt één keer niet aan de verleiding kunnen weerstaan. Dat is geen ramp. Jezelf terug bijeenrapen en blijven doorgaan is de boodschap. Zolang je dit niet ziet als een toegangsticket voor een suikerbinge (“ach ja, nu ik toch al suiker binnenheb, kan ik even goed ook al die andere lekkernijen proeven”) is er niets aan de hand. Veel succes!

  • esmeraldaborgo zegt:

    De titel ziet er erger uit dan de feiten!

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Over de schreef voor Suikerloos.

Meta

