Limburgse stroop, appelsap en maltodextrine

februari 23, 2013 § 3 reacties

Hallo,

Ik ben nog maar enkele dagen aan het ‘suikervasten’ (ben enkele dagen te laat begonnen) en heb vandaag mijn moeder weten te overtuigen om mee te doen. Mijn vader gaf daarop een diepe zucht. Hij zal de komende weken zijn hoge verbruik van wafels en andere zoetigheden wellicht meer dan anders moeten verantwoorden.

Ik vroeg me af hoe het zit met de volgende producten. Op de verboden lijst of niet:

  • Authentieke limburgse stroop (bvb. die van Vrolingen): niet bijgezoet, het product van louter borrelen en inkoken. Is dit ‘vers fruit’ in een onherkenbare vorm?
  • Jam uit de natuurvoedingswinkel, gezoet met appelsap (geen toegevoegde suikers)
  • Ik heb daarnet bouillon gebruikt om witloofsoep te maken. Op de verpakking staat vermeld: ‘maltodextrine’. Hoe koosjer is dit?

Ik ga binnenkort naar Wenen en zou graag van de suikervrije gemeenschap de toestemming krijgen om minstens één hap Sachertorte te eten (of er minstens even aan te snuffelen).

Tot nu toe geen ontwenningsverschijnselen, waarschijnlijk omdat ik toch al weinig suiker gebruikte. Lichaam en geest zeurden gisteren wel even om een stukje chocolade.

Groet uit Antwerpen,
Stefaan

§ 3 Reacties op Limburgse stroop, appelsap en maltodextrine

  • Mien Quartier zegt:

    Stefaan,

    Ik ben net terug van een weekendje Bologna. Ik zou in deze vasten normaal geen suiker en geen alcohol nuttigen. Maar voor dit weekend heb ik mijn alcoholverbod tijdelijk opgeheven. Ik ben wel van de suiker gebleven. Dus als je op voorhand duidelijk met jezelf afspreekt om 1 stukje taart te eten en je je daar ook aan houdt, vind ik dat het wel kan.

    Verder vind ik dat suikervervangers of zoetigheden zonder suiker niet kunnen. Het gaat er (voor mij toch) immers om om die ‘zoete smaak’ eventjes uit je leven te bannen. En dan kunnen stroop en jam niet, volgens mij. Anders kan je evengoed een voorraad suikervrij snoepgoed inslaan en verorberen…. En met bouillon zou ik niet echt inzitten.

    Groetjes,
    Mien

    • Stefaan zegt:

      Dag Mien,

      Dank je voor de reactie. In de praktijk paste ik je principe al toe. Ik heb nog geen lepel stroop of jam uit de natuurvoedingswinkel gegeten, omdat je dan toch zoet door zoet vervangt. Of misschien geldt dat alleen voor stroop? Want jam die gezoet is met appelsap kan dan eigenlijk wel als de jam niet zoet smaakt (wat inderdaad zo is, bvb. met rozebotteljam). Wat de bouillon betreft: bestaat er wel kant-en-klare bouillon die niet op een of andere manier gezoet is, zelfs uit de natuurvoedingswinkel? Ik breek er mijn hoofd maar niet over. Zelf bouillon maken is natuurlijk het beste, maar daarvoor ontbreken met de energie en tijd op dit moment.

      Wat Wenen betreft: de taarten zijn er meestal zoet. Met de kaastaart en maanzaadstrudels en dergelijke valt het mee, maar een zurige appeltaart vind je er niet. Echt fijne zoetheid, zoals bij ons in de ‘pain quotidien’, ook niet, ik vind die Weense gebakcultuur toch een ietsepietsie overschat (geen enkel sacher torte kan op tegen de ‘chocoladebom’ van de ‘pain quotidien’ – ik heb geen aandelen in dat bedrijf :-)).

      Groet,
      Stefaan

      • Lies zegt:

        Dag Stefaan

        Ik gebruik groentebouillon van de Hobbit. Ik heb eens naar de ingrediëntenlijst gekeken en het zijn allemaal dingen die perfect kunnen voor suikerloze mensen zoals wij.
        Die groentebouillon verkopen ze in de Bioplanet.

        Groet uit Gent,

        Lies

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Limburgse stroop, appelsap en maltodextrine voor Suikerloos.

Meta

