Binnenkort een taks op frisdrank?

mei 3, 2013 § 2 reacties

Momenteel onderzoekt minister Onkelinx de mogelijkheid van een taks op frisdrank. Goed idee, vind ik, al gaat 20 cent niet volstaan om mensen die gek zijn op frisdrank van gedacht te doen veranderen.

Maar als dat geld kan gebruikt worden voor gezondheidscampagnes, dan maken die mensen misschien wat bewuster van wat voor ongezonde rommel frisdrank wel is. Al denk ik dat de meeste mensen wel beseffen dat frisdrank niet gezond is. Maar lekker primeert bij heel veel mensen op gezond.

Dus misschien eens nadenken over het promoten van dranken die even lekker zijn als frisdrank (of zelfs lekkerder), maar wel een stuk gezonder. Dat lijkt mij niet zo eenvoudig, want iemand die echt suikerverslaafd is, zal al wat minder zoet is ook minder goed vinden.

Lies

§ 2 Reacties op Binnenkort een taks op frisdrank?

  • Ik vind het niet meteen een goed idee. Het is een negatieve manier om de suikerconsumptie te proberen verminderen. En zoals je zegt: mensen weten wel dat frisdrank niet gezond is. Het is net als bij roken: men weet wel dat het ongezond is, de prijzen zijn al gestegen, maar toch zijn er nog altijd veel rokers. En als je begint met een frisdranktaks, wat dan met alle etenswaren die zo vol suiker zitten? Ik vind het een lastige kwestie…

    En dan heb ik ook mijn twijfels bij die gezondheidscampagnes. Zal dat weer ten voordele van de zuivelindustrie zijn?

  • Nachtbraker zegt:

    Taksen zijn zelden een goed idee. Ik zie dit meer als een verdoken belasting. Want wie gaat controleren (als dit al mogelijk is) of het geld effectief goed besteed wordt? En het is ook al geen sociale maatregel. Ik heb een ander idee: haal het maximaal toegelaten gehalte aan suikers in die frisdranken naar omlaag. Ik weet wel niet in hoeverre dit wettelijk gezien mogelijk is.
    Een positieve evolutie is trouwens dat suiker steeds meer vervangen wordt door stevia-derivaten. Nestea bevat daardoor bvb. 30% minder suiker. Ik las dit onlangs op een blikje ice tea.

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Binnenkort een taks op frisdrank? voor Suikerloos.

Meta

