Over suiker die miauwt en pralines die je niet kan weigeren

maart 13, 2014 § Een reactie plaatsen

Het is niet gemakkelijk om mensen te overtuigen om mee te ‘suikervasten’, dat heb ik de afgelopen dagen gemerkt. Eén vriendin zei dat ze zichzelf niet kon verbieden om geen suiker meer te eten omdat ze dan net méér suiker ging eten, uit een onbedwingbare zucht naar het overtreden van zo’n verbod. Ik heb haar dan gevraagd om zichzelf te verbieden een suikerverbod te volgen. Een andere vriendin hield haar antwoord nog even in beraad. Een vriend vond het veel te moeilijk op dit moment. Aan de collega’s, nochtans actief in de sector van de gezondheidspromotie, heb ik het maar niet meer gevraagd na het stilzwijgen van vorig jaar toen ik een oproep lanceerde.

Ondertussen bereiken mij ook vrolijke berichten die bewijzen dat suiker wel van de poes is.

Het is niet altijd simpel om de suikervasten te volgen. Ik ging dit weekend op bezoek bij een vriend in Oudenaarde. Hij haalde me aan het station af met zijn auto. Ik stapte in en hij presenteerde me onmiddellijk een snoepzakje met daarin één laatste praline, gevuld met likeur. “Speciaal eentje voor jou bewaard”, zei de vriend met een brede glimlach. Ongewoon was dat. Want ik ken deze vriend al jaren en heb nog nooit een snoepje van hem gekregen. Wanneer geven mannen mekaar pralines? Nooit! Is deze vriend dan een zoetebek? Ook niet. Hij houdt vooral van haring en kaas. Op die manier tart het lot degene die de handschoen opneemt om de kas der suikerbaronnen niet langer te spijzen. Ik heb de praline maar opgegeten. De vulling was vies en lauw, maar de zon scheen in de Vlaamse Ardennen en een gul gebaar moet geprezen worden. Later op de avond dronk ik ook nog een kriek van Boon. Ik had een zure kriek verwacht, maar hij was nogal zoet. ‘Bier met suiker’, las ik later op het etiket.

Zo gaat het niet vooruit. Maar het bewustzijn groeit ….

Getagd:

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Over suiker die miauwt en pralines die je niet kan weigeren voor Suikerloos.

Meta

