Sociale druk

juni 24, 2014 § Een reactie plaatsen

Drie edities suikerloos vasten hebben zo hun sporen nagelaten. Ik ga nu veel bewuster om met suiker en met alcohol. Als ik er echt zin in heb, dan eet ik dat stuk taart of drink ik dat glas wijn. Anders niet.

Dat is echter buiten de sociale druk gerekend. Onlangs was ik nog ergens te gast en daar werd ik zowel door de gastheer als door andere gasten zwaar onder druk gezet om toch maar alcohol te drinken. Frisdrank vonden ze ook nog enigszins aanvaardbaar. Maar water, geen sprake van! Met veel moeite kon ik uiteindelijk een kop thee krijgen.

Het deed me denken aan dit citaat van Kristien Hemmerechts: ‘Het is behoorlijk ironisch hoe we besloten hebben dat zogeheten drugs met hand en tand bestreden moeten worden, terwijl we alcohol min of meer opdringen aan elkaar.’

Bij deze dus een oproep om mensen zelf te laten bepalen wat ze eten en drinken. Als iedereen zich enkel zou bezighouden met zijn eigen bord en glas, dan zou suiker- en alcoholluw leven al een stuk makkelijker worden. 

Lies

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Sociale druk voor Suikerloos.

Meta

