Delicatessenbeurs min of meer overleefd

februari 15, 2013 § 3 reacties

Dag 1 tot 3 van de vasten begon met een geweldige uitdaging: de Biofach beurs in Nürnberg. Ik wist wat mij te wachten stond, want het is al de derde keer dat ik daar naartoe ga voor mijn werk. Het is een beurs met allemaal biologische producten, maar voor mij is het meer dan dat: het is een delicatessenbeurs. Elk jaar staan weer lekkernijen tentoongespreid, overal liggen proevertjes van chocolaatjes en koekjes naar je te lonken.

Mijn vrienden zeiden me dat ik beter drie dagen later zou beginnen vasten. Of iemand zei ook dat ik bij elke “zonde” (what’s in a word), een dag extra moest suikervasten. Maar dat eerste vond ik wat flauw, en dat tweede nogal zielig.

Gelukkig had ik nauwelijks tijd om mij te laten verleiden. En ik had al snel door dat vooral de Duitse hallen te mijden waren. Een beetje gemeen was dat er dit jaar ook biologische koffieproeverijen gedaan werden. Aangezien ik dit jaar ook koffie links laat liggen tijdens de vasten, was dit een onverwachte domper.

Voor de rest viel het allemaal best mee. Ik heb her en der een olijfje gesnoept, en mij op de weinige vrije momenten gewaagd aan een stukske kaas. Maar eigenlijk heb ik vooral weer fijne mensen ontmoet en naar boeiende uiteenzettingen geluisterd. En ’s avonds met de collega’s lekker gesmuld van de heerlijke gerechten van een Italiaans restaurant.

Zo zie je maar, jezelf verwennen tijdens de suikervasten is best mogelijk… Ten zeerste aan te raden!

Getagd:

§ 3 Reacties op Delicatessenbeurs min of meer overleefd

  • Lies schreef:

    Heel flink van jou. Ik vrees dat ik wat minder flink ben geweest, hoewel ik mijn eigen spelregels (nl. suikervervangers mogen) wel gerespecteerd heb.

    Ik ging gisteren eten in de Avalon en daar stond op het krijtbord ‘suikervrije desserts’. ‘Grijp je kans’, zei de vriendin met wie ik er ging eten. En dat deed ik => suikervrije crumble gegeten. Wel gezoet met agavesiroop. En het mini-chocomousseke dat ze bij de granenkoffie gaven (echt een heel kleintje van maar een paar grammetjes), heb ik ook verorberd. Was ook gezoet met agavesiroop, maar via de chocolade die erin verwerkt was, zal ik vermoedelijk ook wel een half grammeke suiker binnengekregen hebben.

    Ik moet zeggen dat de schuldgevoelens meevallen. Zo strikt als vorig jaar wou ik het dit jaar toch niet meer spelen.

    Maar ik ga wel proberen vanaf nu toch ook suikervervangers te vermijden. Morgen komt een van mijn grootste beproevingen eraan: dessertenfeestje bij een vriend. Zonder suikervervangers, vermoed ik, wel met overvloedige echter suiker. Daar als enige afblijven, gaat moeilijk worden, ook al vanuit sociale overwegingen. Je wil diegene die al die moeite gedaan heeft om dat klaar te maken ergens het plezier gunnen dat je ervan proeft en zijn kookkunsten kan bejubelen.

  • Mien Quartier schreef:

    Ik kreeg deze middag een chocomousje en een cakeje bij mijn thee. Ik ben er af gebleven. Maar ik moet toegeven dat het verleidelijk was.

    Ik eet en drink deze vasten geen suiker en geen alcohol. Maar dat zorgt dat de drankmogelijkheden zowat beperkt blijven tot water, thee en koffie (iets dat ik bijna nooit drink). We zijn nog niet lang bezig, maar ik merk dat dit een moeilijk punt zal worden. Iemand een tips voor lekkere suikervrije drankjes? (behalve zelf appelsienen uitpersen)

    Groeten,
    Mien

    • esmeraldaborgo schreef:

      Dag Mien,
      De meeste biologische fruitsappen bevatten geen toegevoegde suikers. Wel best ’s het etiket controleren voor alle zekerheid.

Plaats een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Delicatessenbeurs min of meer overleefd voor Suikerloos.

Meta